Copywriting leert je verkopen door te schrijven!

CopywritingCopywriting moeilijk? Wat is een copywriter? Een verkoper achter een toetsenbord. Zo simpel is het, maar overtuigend verkopen met woorden is nog niet zo eenvoudig. Toch kun je copywriting leren aan de hand van enkele trucs. De eerste is de onverwoestbare AID(C)A formule, wat staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • (Convince)
  • Action

Een website over kantoormeubelen organiseerde ooit een prijsvraag waarmee je een gratis Gispen-thuiswerkplek kon winnen. Pas je de AID(C)A formule hierop toe, dan krijg je:

Attention: Win met een mailtje een gratis Gispen-thuiswerkplek
Interest: Leuke fotowedstrijd waarbij een foto van jouw thuiswerkplek mogelijk beloond wordt met een make-over. Bovendien maak je kans op een diner voor twee.
Desire: Ergonomie, sfeervol klanten ontvangen etc
Convince: Dit zeggen mensen over de meubelen (testimonials)
Action: Grote rode knop, mail en win.

Met deze punten als kapstok schrijf je eenvoudig een overtuigende, die toewerkt naar de climax:

“Mail nu je foto en win!”

Extra goede copywriting tip

Een gouden copywriting-regel luidt dat je verkoopt op voordelen en niet op kenmerken. Schrijf voor jezelf eens alle kenmerken van je product of dienst op en verzin daar zoveel mogelijk voordelen bij.

Een voorbeeld:

Kenmerk: je product is beschikbaar als download

Voordelen: direct beschikbaar, geen portokosten, nooit je DVD-kwijt, geen krassen, razendsnel ge-update, op elk apparaat afspeelbaar etc.

Dat is perfecte munitie voor je verkoopverhaal.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *