SEO video op internet is sterk in opkomst, terwijl de concurrentie klein is. Omdat Google steeds vaker YouTube video’s bij de zoekresultaten toont liggen hier grote kansen om je te onderscheiden.
Met een webcam of screen recorder maak je eenvoudig video’s die je op YouTube zet
Voor Tutorials is het programma Camtasia Studio ideaal. Het programma filmt alles wat je op je computerscherm doet en zoomt in op de positie van je muis, zodat je bijvoorbeeld de werking van een computerprogramma heel gedetailleerd kunt laten zien. Met een headset kun je tegelijk vertellen en opnemen wat je doet.
Het nadeel van video is dat zoekmachines de inhoud niet kunnen lezen. Google en consorten krijgen daarmee weinig aanknopingspunten en kunnen het filmpje slecht plaatsen. Bij een zoekvraag komt hij dan ook minder snel bovendrijven.
Wil je video inzetten voor SEO? Met deze tips maak jij je video’s zo vindbaar mogelijk
- Stop zoekwoorden in de bestandsnaam, bijvoorbeeld: seo-zoekwoorden-vinden.avi
- Stop het woord Video in de titel van het filmpje en neem Google bij de hand
- Begin je omschrijving met een link naar je website, zo krijg je eenvoudig bezoekers op je site
- Sta waarderen, embedden en delen altijd toe
- Plaats – waar mogelijk – de uitgeschreven tekst van de video in de omschrijving. Je kunt van blogs dus prima video’s maken. Lees ze gewoon voor en plaats de uitgeschreven tekst erbij.
Voorbeeld SEO Youtube video ‘Facebook pagina verwijderen’
In de onderstaande video een voorbeeld hoe je met een makkelijke instructie video over ‘Hoe Verwijder je een Facebook Fanpagina? (Instructie Video)’ en hiermee in 9 maanden meer dan 2.500 views kunt krijgen.
Conclusie
Meer bezoekers op je website is een middel en geen doel op zich. De aandacht is weliswaar aangenaam, maar uiteindelijk wil je toch je product of dienst verkopen. Probeer daarom heel gericht bezoekers te trekken en maak een zo goed mogelijk website voor hen. Dan komt de ‘handel’ vanzelf.
Geef een reactie