Een contentstrategie is een marketingplan voor content, voor een langere periode. Vooraf bepaal je grofweg wat je dat jaar doet en wanneer. Hier kun je dan je online content bij creëren – zoals social media en e-mail marketingcampagnes, blogposts, persberichten etc – waarmee je de activiteiten ondersteunt.
Vaak wordt er gezegd dat een jaarplanning onmogelijk is, maar dat valt mee. Zo weet ik nu al dat ik minstens tien keer per jaar e-mail marketing campagnes organiseer, wanneer er vakanties zijn en dus minder mensen mijn boodschap lezen en wanneer mensen ontvankelijker zijn mijn e-mails, denk bijvoorbeeld aan de goede voornemens in januari.
9 handige contenstrategie tips
- 1. Sluit marketing- en salesdoelen zo goed mogelijk op elkaar aan (denk aan seizoensacties, evenementen etc)
- 2. Plan e-mail nieuwsbrieven in en maak ze van tevoren.
- 3. Schrijf artikelen als je inspiratie hebt, je kunt een buffertje opbouwen en klaarzetten.
- 4. Maak je YouTube-filmpjes met scripts? Schrijf de tekst vast uit.
- 5. Schrijf met een doel, niet alleen voor de lol (hoewel de twee prima samen kunnen gaan)
- 6. Continuïteit vinden lezers prettig. Als ze de site bezoeken staat er iets nieuws op, ook al is het maak een artikeltje per week.
- 7. Hou het grote plaatje in de gaten en hol niet van ideetje naar ideetje.
- 8. Een contentstrategie moet meetbaar zijn, behaal je je doelen?
- 9. Cliffhanger: maak je lezers lekker voor de follow-up, bijvoorbeeld over een week. Publiceer regelmatig en je website groeit heel natuurlijk met natuurlijk content, en daar houdt Google van.
Wat betekent contentstrategie voor jou?
Heb je een website, dan wil je dat mensen hem vinden. Hoe meer pagina’s jouw site telt, hoe groter de kans is dat dit ook gebeurt, helemaal als je die pagina’s heel bewust en doelgericht inricht. Met een contentstrategie doe je niet zomaar wat, maar produceer je content met beleid. Het geeft rust, meer resultaat en zorgt voor een continue stroom aan nieuwe artikelen op jouw site.
Geef een antwoord