Linkbuilding strategie is essentieel als je hoger wilt komen in Google. Wie geloof je eerder: 100 mensen die een product aanbevelen of 1 enkele verkoper op zijn blauwe ogen? Bij linkbuilding werkt het net zo.
Zoekmachines werken tamelijk eenvoudig. Ze komen een website tegen, eten zich door de pagina’s en slaan de gegevens – als er geen technische obstakels zijn – op in hun database. Zoekt nu iemand informatie dan bekijkt de zoekmachine welke pagina’s uit zijn database het beste aansluiten op de zoekvraag.
Dit zijn er vrijwel altijd meerderen (zoniet honderden, duizenden en bij Engelse termen zelfs miljoenen), en in dat geval worden de resultaten gesorteerd op basis van tientallen selectiecriteria, waaronder de leeftijd en de activiteit van de website. Een van de belangrijkste criteria is echter zijn populariteit, uitgedrukt in het aantal backlinks: verwijzingen naar jouw site.
Uitleg linkbuilding strategie
Je kunt op je eigen website zeggen wat je wilt en Google neemt dit allemaal voor kennisgeving aan. Bij het rangschikken van zoekresultaten is het veel belangrijker wat anderen over jou zeggen. Als 1000 mensen zeggen dat jij de beste automonteur van Zwolle bent – door een link op te nemen naar jouw website – dan plaatst Google deze veel hoger bij de zoekresultaten dan die van de concurrent, waar niemand naar linkt. Google wil zijn gebruiker de beste websites voorschotelen en als het gaat om automonteurs in Zwolle is dat kennelijk jouw site. Je staat bovenin Google.
Het doel van linkbuilding is zoveel mogelijk verwijzingen naar jouw site krijgen. Hoe meer links, des te meer ‘stemmen’ je website krijgt en hoe hoger hij verschijnt in de zoekresultaten. Je moet dus op zoek gaan naar links, en dan bij voorkeur zo relevant mogelijke op websites die zo hoog mogelijk staan aangeschreven. Deze leggen het meeste gewicht in de schaal.
Geef een antwoord