Welkom bij de sales funnel kennisbank van Nederland. Op deze pagina alles over sales funenels en waarom ze essentieel zijn voor ieder bedrijf. Als het gaat om het hele proces waardoor een bezoeker klant wordt staan twee begrippen centraal. Allereerst is er de marketing funnel. Simpelweg komt het erop neer dat je de klant in deze fase bewust maakt van de mogelijkheid om bij jouw een product te kopen of een dienst of te nemen wat aan zijn behoefte voldoet.
Het tweede begrip, is de fase die volgt op de marketing funnel: de sales funnel. Dat is het spannendste deel: de klant die lead is geworden wordt in deze fase overtuigd dat jouw product of dienst de meerwaarde heeft die wordt gezocht.
Wat is een sales funnel?
Een sales funnel is in feite een visuele weergave van de weg die klant aflegt tot het moment dat hij of zij een aankoop doet. Dit wordt vaak weergegeven door een omgekeerde piramide. Die vorm is met een reden gekozen: naar mate de klant verder gaat in het proces wordt het moeilijker om de volgende fase te bereiken.
Door gebruik te maken van de sales funnel krijg je als ondernemer een goed beeld van het aantal klanten dat je hebt gerealiseerd ten opzichte van het aantal bezoekers vanuit de marketing funnel.
Sales funnel: de omgekeerde piramidevorm
De sales funnel is een prima tool om inzicht te krijgen in de prestaties van je marketing. Je kunt het in feite opdelen in vier verschillende stappen die onderling met elkaar zijn verbonden:
- Merkbekendheid
- Interesse
- Overweging
- Actie
In vaktermen hebben we het dan ook over het AIDA-model. Met de vier termen wordt het direct duidelijk waar de knelpunten liggen en waar dus aan gesleuteld moet worden.
Met name het derde en vierde begrip is van belang.
Dit is de fase waarin de uiteindelijke beslissing tot het wel of niet kopen wordt genomen.
De bezoeker heeft in deze derde en vierde fase enkele belangrijke vragen die beantwoord moeten worden:
- Waarom ben jij de meest geschikte aanbieder?
- Waarom is het zinvol om juist nu een aankoop te doen?
- Kan ik jou vertrouwen?
- Staat de prijs in verhouding tot de waarde van het product?
Sales funnel videohandleiding
Zelf een sales funnel maken? In de volgende stap voor stap videohandleiding kun je zien hoe jezelf een verkoop funnel kunt maken en tips waar je op moet letten wanneer je gaat starten met het maken van sales funnels.
Sales funnel optimaliseren
Op deze vragen dient de bezoeker een duidelijk antwoord te krijgen, dat is namelijk bepalend voor de vraag of er een aankoop wordt gedaan. Het gaat hierbij dus om het optimaliseren zodat de lead een klant wordt. Het stukje marketing is in die vierde fase minder prominent aanwezig en de aandacht gaat meer uit naar de feitelijke sale.
Klantdata verzamelen
De sales funnel is dus geen losstaand begrip, maar een vervolg op de marketing funnel. Dat begint bij het begrijpen van de klant en het identificeren van zijn of haar behoefte. Weet de klant al wat hij zoekt, dan is het jouw taak om die klant te overtuigen van jouw oplossing en de meerwaarde ervan.